![]() |
Kommuneblomst |
Brev
fra Norsk Botanisk forening, avd Trøndelag side 2, Begrunnelse for Linnea (ved Inger Gjærevoll) Beskrivelse av Linnea | foto1 | foto2 | foto3 | foto4 |
|
(se andre
kommuner | fylker
| flora) |
Tendens i innspill i høringsrunden: |
Innspill i høringsrunden:
09.03.01
|
Odd
Schei Jeg går for linnea som er en meget vakker plante. At den ikke er så iøynefallende ser jeg på som et pluss, noe å strekke seg etter. Ellers har vi de samme argumentene som står omtalt tidligere. kommentar/nytt innspill: |
08.03.01
|
Hans Heieraas Synes Naturvernforbundets argument for IKKE å velge hestehov var godt, det støttes. Den ser vi dessuten over alt og er nærmest som et ugras å betrakte, derfor må det bli linnea som blir kommuneblomst for Levanger. kommentar/nytt innspill: |
07.03.01
|
Levanger
Hagelag v/Randi Ulvik Haugan Vi i Levanger hagelag legger fram forslag om: HESTEHOV (Tussilago farfara) som kommuneblomst. Hestehoven er den første blomsten vi, og ikke minst barna legger merke til om våren. Også den første buketten barna møter opp med og er stolt av når våren og sommeren er i anmarsj. Det er en robust plante, den vokser til og med i asfalt,sprenger seg opp og vil fram, og det er en god egenskap å være viljesterk !! Linnea er en uannseelig plante, og selv om den er vakker, får en inntrykk av at få vet om den. Jeg har iallefall fått mange spørsmål om hvordan den egentlig ser ut og hvor den vokser. (Men - en gammel medisinplante er det vel, jeg har selv kurert helvetesild med å koke opp plantebladene og vasket såromrrådet med vatnet !) Dette var vårt synspunkt. kommentar/nytt innspill: |
07.03.01
|
Levanger Naturvernfobund,
lokallaget i Levanger v/Margrehe M. Solli Levanger Naturvernfobund har besluttet å støtte forslaget om Linnea som kommuneblomst. Dette bygger vi på følgende argumenter:
kommentar/nytt innspill: |
06.03.01
|
Lyn 4H v/Therese Nøst Vi har ikke rukket å hatt noe medlemsmøte på hva alle synes om hva som skal være kommuneblomsten. Vi har tatt det opp på styremøte og da fant vi ut: VI synes Linnea er en ypperlig kommuneblomst. Det er en nydelig blomst og tror den vil være fin til stilisering til logoer. Ganske godt kjent, men litt uvanlig for den gjennomsnittlige levanger-ingen? Vi synes også at Hestehov er en fin blomst, men det eneste som er imot den er at forsikringsselskapet Vår har den som logo. VI ser det er mange som synes det samme, men det blir en flott kommuneblomst, uansett hvilken av dem det blir. kommentar/nytt innspill: |
05.03.01
|
Ina og Ingrun Sivertsen Hvis hestehoven er aktuell og kan brukes stemmer vi for den. kommentar/nytt innspill: |
05.03.01
|
Jaguar 4H Jaguar 4H i Halsan hadde avstemning på medlemsmøtet i kveld. 2 stk ville gjerne ha blåklokke hvis den er ledig. Ellers ønsket alle 16 at hestehoven skulle bli kommunens blomst. Linnea var en ukjent blomst for de fleste. kommentar/nytt innspill: |
03.03.01
|
Emil Bergersen Må bli HESTEHOV, den gjenspeiler optimisme og pågangsmot når den omtrent bryter seg veg gjennom speiken om våren. Og optimisme trenger vel Levanger? kommentar/nytt innspill: |
01.03.01
|
Arvid
Tverdal Jeg vil gi min stemme til hestehoven. Det er vel ingen blomst som er så mye avbildet i aviser m.v., og da fortrinnsvis sammen med et lykkelig barnesmil. Vi ser fram til det første av disse bildene i 2001. Det kan da vel ikke være noe minus at den er betraktet som et ugras? Den er jo like velkommen om våren for det. kommentar/nytt innspill: |
01.03.01
|
Ragnhild og Helge Bakken Vi ønsker Linnea som kommuneblomst kommentar/nytt innspill: |
01.03.01
|
Audun Åby, 4755 Hovden i
Setesdal (Bykle kommune, kommuneblomst Søterot) Som blomsterinteressert, utflytta levangsbygg, vil jeg gjerne gi min stemme til Linnea som kommuneblomst. Det er en nydelig, liten blomst, som nok finnes over det meste av kommunen, så den er absolutt en verdig kandidat. Den vil oså gjøre seg svært godt i illustrasjoner, på grunn av den fine, symmetriske formen. kommentar/nytt innspill: |
28.02.01
|
Bjørg Audny Sandnes Jeg har alltid beundret Linnea'n. Den lille djerve planten som du ser overalt når du på sensommeren - tidlig høst ferdes i skog og mark og tar deg tid til å studere skogbunnen. Den finnes i mengder både i Børsåsen, Torsbustaden og mange, mange andre "bærsteder" og tursteder i og rundt Levanger. Linnea er min yndlingsblomst og jeg synes den passer godt som Levangers kommuneblomst, hestehoven - den finnes jo overalt. kommentar/nytt innspill: |
| Aud Graadal Jeg mener at Linnea bør bli Levanger`s kommuneblomst. Linnea finner du overalt i kommunen, fra store områder på Hestøya til langt inn i Heståsdalen. En skjør liten blomst som viser oss at den allikevel er robust nok til å overleve i vårt tildels barske klima. Det går til og med an å kalle opp små jenter etter den! kommentar/nytt innspill: |
|
| Anna Duaas Pedersen Jeg holder med Hanne Munkeby Det MÅ bli hestehov kommentar/nytt innspill: |
|
| Siri
Opsal Linnea kommentar/nytt innspill: |
|
| Anita
E. Pedersen Jeg er helt enig med Hanne Holthe Munkeby i at hestehoven bør bli Levanger sin kommuneblomst. Jeg synes "linkingen" med Levangerhesten var meget god! kommentar/nytt innspill: |
|
| Markabygda
skole v/Britt Mølnås
Elevene i 6 og 7 klasse har behandlet valg av kommuneblomst i klasseråd. Et stort flertall ønsket hestehov. kommentar/nytt innspill: |
|
| Lysaker
skole v/Rigmor J. Skreden Etter avstemming blant 17 lærere ved Lysaker skole tirsdag 20.02.01 ble resultatet slik: 14 stemte for hestehov, 4 stemte for linnea. kommentar/nytt innspill: |
|
| Hegle
skole v/Johannes M Laberget
Hegle skole vil bare få uttrykke sin tilfredshet med forslaget på "Linea" som kommuneblomst. Lykke til ! kommentar/nytt innspill: |
|
| Ragna Irene Olaussen
Linnea synes jeg ikke er særlig typisk for Levanger. Foreslår tyttebær, som det er mye av og som mange forbinder med fine høstturer. Hvis det absolutt skal være en blomst, og ikke lyng med bær, foreslår jeg stemor. Stemora har lang sesong, er robust og vokser nesten overalt, foruten at den er nydelig og har stor variasjon i farger. kommentar/nytt innspill: |
|
| 16.02.01 | Ytterøy
skole v/Harriet Hjelde
Vedr. kommuneblomst i Levanger kommune - synspunkter på saka fra rektor og personale v/Ytterøy skole. Vi har diskutert saka i personalmøte, men ikke kommet fram til et entydig svar. Vi har synspunkter på begge forslag. Linnea: Er en "stilig" blomst; kan lett stiliseres til logoer etc., og kommunen kan bruke den i profileringssammenheng uten at den blir for- vekslet med andre foretak. Hestehov: Fyller vel flere kriterier for en kommuneblomst enn Linnea, men er typisk for nesten hele landet. Den er imidlertid godt kjent og lett identi- fiserbar. Det at "VÅR" forsikring har den som logo, taler i mot den. En idé: Har dere konsultert lokal ekspertise i sakens anledning ? Vi tenker her på tidligere lektor v/HiNT - Odd Schei, samt Per Ness som er ansatt v/HiNT nå. Dette til orientering. kommentar/nytt innspill: |
| Gunnar
Løvås
Jeg er ingen botaniker, men jeg synes i likhet med flere at hestehoven er et godt valg. En forutsetning for å velge en kommuneblomst må være at den finnes stort sett over hele kommunen og hestehoven tror jeg de fleste er kjent med i vår kommune. Jeg tror spesielt barna i kommunen vil kjenne igjen denne blomsten og ha et forhold til den. Det er jo den første blomsten de med stolthet overrasker mor eller far med om våren. HESTEHOVEN MÅ BLI KOMMUNEBLOMSTEN I LEVANGER !!!!! kommentar/nytt innspill: |
|
| Einar
Haugan
Ut fra at Levanger er en av de store jordbrukskommuner kunne jeg godt ha tenkt meg rødkløver. Men da denne er foreslått for en annen kommune vil jeg velge kvitkløver (Trifolium repens) som alternativ til linnea. kommentar/nytt innspill: |
|
| Karl
Fredrik Rekkavik
Jeg ville i likhet med Hanne Holthe Munkeby foreslå hestehoven (tussilago farfara) med samme begrunnelser. Men den er kanskje ikke ledig? * Jeg er forøvrig ikke enig med dem som ikke synes linnea er typisk for Levangers botanikk. Jeg vil si den er svært vanlig. De som har plukket tyttebær med bærplukker kan i alle fall ikke ha unngått å slåss med de lange krypende stilkene som floker seg inn i tyttebærtuene. kommentar/nytt innspill: |
|
|
* Det vi har å holde oss til er lista
fra Sigrid Lindmo av 8.2.01
og der er ikke hestehov nevnt som aktuell eller foreslått i noen
kommune i Trøndelag. Det har vært en forutsetning at alle kommunene
i trøndelag skulle ha hver sin blomst. Øystein
Lunnan |
|
| Hanne Holthe Munkeby
Vi har en hest i byvåpenet vårt og da vil det vel være naturlig at vi også har den populære HESTE-hoven som kommuneblomst. Denne livgivende vårblomsten som alle snakker om når de har oppdaget den hver vår. Vi forteller hverandre hvert år når vi har oppdaget den og den skaper bare glede blant oss alle. Det MÅ bli HESTEHOVEN, leiffivelen, eller leirkallen, som naturlig vil være Levanger sin kommuneblomst. kommentar/nytt innspill: |
|
| Rigmor
Aanvik
Jeg er enig med Hanne H. Munkeby i at Linnea-blomsten ikke er så typisk for Levanger. Derimot synes jeg at Blåveisen er mer typisk og spesiell. Blåveisen er fredet. Den vokser ikke over hele landet, men i Levanger kan du finne den på mange forskjellige steder. Det er en vakker blomst, synes jeg.* kommentar/nytt innspill: |
|
|
* Blåveisen er allerede "tatt" av Inderøy kommune, se liste |
|
| Hanne Holthe Munkeby
Hvor kan vi finne Linnea-blomsten i Levanger? Synes ikke akkurat at den er typisk for kommunen. Hestehoven synes jeg både gjør mere av seg, vi finner den over alt og den er veldig så kjærkommen når den endelig viser seg om våren!!! Det er liksom tegn på at nå går det mot ei ny, lys og varm tid og det hjelper både på humøret og alt ellers. Jeg håper inderlig at denne livgivende blomsten blir VÅR BLOMST her i Levanger!!!!!!!!!!! Tenk deg de følelsene vi har/får hvert år når vi oppdager en liten hestehov i veikanten!!! HÆÆÆÆÆRLIG!!!!!! kommentar/nytt innspill: |
|
| Signy
og Oddvar Kvamme
Vi synes forslaget er godt. kommentar/nytt innspill: |
|