![]() |
Formannskapet
13.03.02 - sak 28/02 |
FORPROSJEKT
SLOW CITY
- PROSJEKTGRUPPE
Saksansvarlig: Hans Fredrik Donjem |
Arkiv: |
Arkivsaknr: 2002001746 |
Objekt: |
Saken avgjøres av: FOR |
Saksgang: |
Møtedato: |
Saksbeh.: |
Saksnr.: |
Formannskapet |
13.03.02 |
028/02 |
RÅDMANNENS
FORSLAG TIL VEDTAK:
Den foreslåtte organisering av forprosjektet slik det er redegjort for
i saksframlegget, vedtas.
Vedlegg:
Ingen
Andre
saksdokumenter (ikke vedlagt):
Saksopplysninger:
Levanger kommune søkte i brev av 17.08.01 Landbruksdepartementet om økonomisk
støtte til et forprosjekt om eventuell deltakelse i Slow City-bevegelsen. Det
ble satt opp følgende kostnadsoverslag for forprosjektet:
Informasjonsinnhenting
kr. 10.000
Besøk hos koordineringskomiteen og en Slow City i Italia
kr. 80.000
Utarbeidelse av forprosjektrapport
kr. 80.000
Oppfølging – Søknad om medlemskap m.v. kr. 50.000
SUM
kr.220.000
Kostnadene ble søkt dekket på følgende måte:
Landbruksdepartementet – økonomisk tilskudd
kr. 110.000
Levanger kommune – egenandel
kr. 110.000
Egenandelen fra Levanger kommune er tenkt dekket gjennom egeninnsats i
prosjektet, samt et mindre tilskudd fra Næringsfondet.
Slow City-bevegelsen ble dannet i Italia i 2000 etter initiativ fra Slow
Food-bevegelsen. Utgangspunktet for Slow City-bevegelsen var en reaksjon mot den
globalisering, standardisering og ensretningen av byer med butikker med samme
vareutvalg, reklame, fastfood, o.s.v. Byene ble mer og mer like og forskjellene
mellom dem ble visket ut. Spesielt ble lokale mattradisjoner, håndverk og
kultur borte. Likeledes ble byenes egenart og karakter borte ved at fasadene ble
standardisert og ensrettet.
Hovedmålet med Slow Cities er å ta vare på mangfoldet og de særtrekk
og egenarter hver by har. Målet er å bedre livskvaliteten til innbyggerne og
samtidig skape en identitet til byen og stedet der byen ligger. Identiteten skal
være godt synlig utad og dypt følt hos innbyggerne selv.
Det vil bli lagt vekt på at byen skal være miljøvennlig og innbydende
for innbyggerne og besøkende. Parker og grønne lunger, torg og fortau skal
invitere til bruk. Støy og bråk som forstyrrer freden må unngås. Det må
legges opp til miljøvennlige transportsystemer, og parkering skal være lett
tilgjengelig ved større parkeringsanlegg. Derfra skal det etableres gang- og
sykkelveger til bykjernen.
Slow Cities skal kjennetegnes av alt fra gode måltider til gjestfrihet
og god service i tillegg til at byen i seg selv skal framstå med sitt særpreg.
Lokale produkter må prioriteres fremfor masseprodukter. Det kan for eks.
arrangeres mat-festivaler i disse byene.
For å oppnå medlemskap i bevegelsen må byene innføre mål for
forskjellige ting som skal nås. Det kan være alt fra støyreduserende tiltak
tilfremme av økologisk landbruk og lokale matretter. Opprettholdelse og
utvikling av byens karakter og omgivelser må videre tillegges vekt og målsettes.
De som oppnår medlemskap får rett til å benytte bevegelsens logo: En
snegle som kryper mellom to bygninger, en gammel og en moderne. Dette vil være
viktig i markedsføringen av byen.
Bevegelsens aktiviteter blir styrt gjennom årlige møter. Møtene tar
for seg mål for aktivitetene kommende år, retningslinjer for virksomheten,
budsjett og valg av en koordineringskomite. Møtene holdes på rundgang i de
ulike medlemsbyer. Møtene tar også opp debatter om problemer med livskvalitet
i byer.
For å få nærmere rede på hvilke krav som stilles for å bli medlem i
bevegelsen og hvilke forpliktelser man eventuelt må påta seg, er det planlagt
en tur til Italia 21. – 24. mars i år. Det er valgt ut en gruppe til å delta
på turen. Den består av:
Odd Thraning,
Levanger kommune
Alf Birger Haugnes,
Levanger kommune
Johannes Bremer,
Levanger kommune
Hans-Fredrik
Donjem, Levanger Næringsselskap
Lars Edvard Hoff, Markedsplassen
Levanger
Trond Hattrem, Levanger Handelsstand Forening
I tillegg vil Trond Blikø på Trønder-Avisas regning delta i gruppen.
Dessuten har to journalister knyttet til NRK sagt at de vil knytte seg til
gruppen ved besøket i Italia.
Målet for turen er å besøke byen Greve in Chianti som er en av
medlemmene i Slow City-bevegelsen i Italia. Ordføreren i Greve in Chianti er
leder for Slow City-bevegelsen. Han vil ta imot gruppen ved ankomst til Greve in
Chianti og gi en redegjørelse for bevegelsen, hvilke krav som stilles og hvilke
forpliktelser man tar på seg som medlem i bevegelsen. Det vil også bli
anledning til å møte andre representanter for Slow City-bevegelsen, samt å
besøke andre nærliggende byer som er medlem i bevegelsen.
Det vil bli utarbeidet en fyldig dokumentasjon fra besøket i Italia bl.
a. med bildemateriale fra turen.
Dette vil danne et viktig grunnlag for forprosjektarbeidet.
Forprosjektet må i tillegg til å avklare krav og forpliktelser ved medlemskap
i bevegelsen, også nærmere vurdere hvordan Levanger kan utvikles som Slow
City. I forbindelse med arbeidet med kommunedelplan Sundet har det vært foreslått
at den videreføres i en kommunedelplan (Miljøplan) for hele Levanger sentrum.
Dette kan gå sammen med forprosjektarbeidet. Et annet viktig materiale til
forprosjektarbeidet vil være de studieringer Levanger Historielag sammen med
Levanger Museum har satt i gang ut fra Slow City-søknaden til
Landbruksdepartementet.
Organiseringen av prosjektet gjennomføres etter PLP-metodikken slik den
er innført gjennom ”Forny 2001”. Ordføreren får fullmakt til å oppnevne
prosjektgruppe, prosjektansvarlig og prosjektleder.
Formannskapet er styringsgruppe
for forprosjektet.
I tillegg vil lag og organisasjoner i Levanger trekkes inn i arbeidet og
vil fungere som referansegruppe for
prosjektet. Det søkes også kontakt med fagmiljøer bl. a. ved NTNU som også
vil danne en referansegruppe for prosjektet.
En forprosjektrapport skal forligge i løpet av 2002. Nærmere tidsplan
avklares med styringsgruppen.
Vurdering:
Spørsmålet om Levanger skal gå inn og søke medlemskap i Slow
City-bevegelsen må tas opp etter at forprosjektrapporten foreligger. Om man
velger å søke medlemskap eller ikke, så vil arbeidet med forprosjektrapporten
være nyttig. Dette materiale vil være et viktig grunnlag både for den
fremtidige byplanleggingen og for arbeidet med markedsføring av kommunen. Det
vil også være et viktig grunnlagsmateriale for utviklingen av reiselivet i
Levanger.
<< sakliste
| vedtak
<<
| >>
^