![]() |
Kommunestyret
15.10.03 - sak 72/03 |
DEN KULTURELLE SKOLESEKKEN - KULTURREFORM, PLAN OG ØKONOMI
Saksansvarlig: Odd Håpnes | Arkiv: K1-223, K2-C00 | Arkivsaknr: 2002007384 |
Objekt: | Saken avgjøres av: KOM |
Saksgang: | Møtedato: | Saksbeh.: | Saksnr.: |
Driftskomité |
19.03.03 | OHP | 009/03 |
Driftskomité |
08.10.03 | OHP | 034/03 |
Kommunestyret |
15.10.03 | OHP | 072/03 |
08.10.2003 Driftskomité
Forslag i møte:
Representanten Arne Solem, SP fremmet følgende forslag:
Idrett er ikke tatt med i utredningen. Saken returneres rådmannen. Utredningsutvalget reorganiseres og idretten inviteres til å delta i utvalget.
Avstemning:
Rådmannens forslag til innstilling vedtatt med 7 mot 2 stemmer.
DK-034/03 Innstilling:
1. Kommunal plan for Den kulturelle skolesekken i Levanger- ”Kultursekken” vedtas.
2. Det forutsettes at tiltakene beskrevet i planen søkes innbakt i framtidige budsjett.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL INNSTILLING:
1. Kommunal plan for Den kulturelle skolesekken i Levanger- ”Kultursekken” vedtas.
2. Det forutsettes at tiltakene beskrevet i planen søkes innbakt i framtidige budsjett.
Vedlegg:
1. Den kommunale planen ”Kultursekken” PDF
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
3. Stortingsmelding 38 (2002-2003) Den kulturelle skolesekken
Saksopplysninger:
Den kulturelle skolesekken ble innført som et nasjonalt tiltak i 2001 og er en omfattende kulturreform i skolen i et samarbeid mellom kultur og skole. Den kulturelle skolesekken (DKS) forutsetter et nært faglig samarbeid mellom skole- og kultursektor og er nasjonalt et samarbeid mellom Kultur og kirkedepartementet (KKD) og Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD)
Overordna mål for DKS er:
· Å medvirke til at alle elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud
· Å legge til rette for at elever i grunnskolen skal få tilgang til, gjøre seg kjent med og få et positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag
· Å medvirke til å utvikle en helhetlig integrering av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolens læringsmål.
Satsingen er forankret i Stortingsmelding 38 (2002-2003) Den kulturelle skolesekken, i Læreplanen for grunnskolen (L-97) og i Stortingsmelding 38 (2003) Kulturmeldingen.
Bakgrunnen for satsingen er en forståelse for at kunst og kultur har stor betydning for barns helhetlige utvikling, både som bidrag til kunnskap, i forhold til opplevelse, trivsel og helse.
Den kulturelle skolesekken dekker store deler av kulturfeltet: Sang og musikk, bilde og arkitektur, film; scenekunst, litteratur og bibliotek, museum, kulturarv og kulturminne.
Statlig økonomisk opptrappingplan.
Den kulturelle skolesekken finansieres via omfordeling av spillemidlene og den økonomiske opptrappingsplanen ser slik ut:
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
12 mill |
12 mill |
*) 36 mill/60 mill |
120 mill |
160 mill |
*) Kr 36 mill er fordelt til fylkeskommune. Resten av beløpet er prosjektmidler som fordeles av Norsk Kultruråd i samarbeid med andre statlige kulturinstanser.
Nord-Trøndelag fylke har mottatt følgende beløp:
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
250.000.- |
250.000.- |
1.349.000.- |
|
|
Disse midlene har for 2001 og 2002 gått til fordeling til kommuner/skoler som deltar i ordninga Fra høsten 2003 er det meningen at det fylkeskommunale tilskuddet skal deles mellom tilskudd til en fylkeskommunal turnetjeneste og tilskudd til kommuner.
På nasjonalt nivå er sekretariatet for DKS lagt til Statens senter for arkiv, bibliotek og museum (ABM)
På fylkeskommunalt nivå er det etablert ei styringsgruppe der både fylkeskultursjef og Utdanningsdirektøren deltar. Høsten 2002 ble det utarbeidd en fylkeskommunal plan for DKS. I dette arbeidet deltok representanter fra fylket, Statens Utdanningskontor, Høgskolen I N-Trøndelag (Musikkseksjonen) samt kultursjef i Namsos og Levanger kommune.
I Levanger kommune ble satsingen igangsatt høsten 2001. 3 pilotskoler, Skogn ungdomsskole, Nesheim og Levanger skole deltok i utviklingsarbeidet i et samarbeid mellom skoleansvarlig og kulturenheten (musikk- og kulturskolen og allmennkultur). Kommunen mottok kr 50.000.- til forsøksvirksomhet i skolene. Dette var statsmidler fordelt via fylkeskommunen. For skoleråret 2002-2003 mottok 7 skoler tilskudd på kr 45.000.-til tiltak.
For 2004 søkes DKS å bli en del av virksomhet for alle grunnskoler i Levanger.
Kommunal plan
Det er gitt klare signaler både fra statlig og fylkeskommunalt hold om at for å motta statsmidler innenfor reformen, kreves en godkjent kommunal plan.
Statsmidlene tilføres kommunene gjennom en todeling:
· Et direkte tilskudd via fylkeskommunen til de kommunene som deltar i DKS. (kr 50.000.- for 2003)
· Deltakelse i en subsidiert fylkespakke der teater, musikk, dans, litteratur, kulturminne/museum inngår.
Samordning mellom fylkesnivået og de enkelte skolene skjer via en kommunal koordinator, en funksjon som i Levanger legges til skoleansvarlig i samarbeid med kulturenheten.
Levanger startet planarbeidet høsten 2002 i et samarbeid mellom skole og kultur. I plangruppen deltok representanter fra Levanger Bibliotek, Levanger Museum, Skogn ungdomsskole, Nesheim skole, Levanger skole, musikk- og kulturskolerektor, skoleansvarlig og kultursjef. Sekretær for plangruppen var Astrid Saure som har stått for hovedarbeidet med planen.
Det er etablert en styringsgruppe bestående av Hans Jakob Krabseth, Oddbjørn Hagen og Odd Håpnes. Det ble gjennomført en åpen høring i april 2003.
I planens forord står det:
”Vi har tro på at … kunstopplevelser gjennom praktisk arbeid vil utvikle fantasi og kreativitet for framtiden” Videre står det ”Vi tror at kunnskap om og kjennskap til vår lokale kulturhistorie vil styrke den oppvoksende generasjons identitet og følelse av tilhørighet”
Planen omfatter tiltak på alle årstrinn fra 1.-10 klasse. Noen tiltak er obligatoriske og finansieres helt ut gjennom ordningen. For andre, valgfrie tiltak gis det støtte til busstransport.
Egenandelen til hver skole er å administrere ordningen ved egen skole. Dette skjer f.eks ved å oppnevne en kulturkontakt eller teamleder som blir bindeledd mellom Kultursekken på skolen og kommunens koordinator.
Økonomi
Den kulturelle skolesekken i kommunen finaniseres gjennom et statlig tilskudd- (kr 50.000.- for 2003), deltakelse i den subsidierte fylkespakken samt en egenandel.
Deltakelse i den fylkeskommunale turnepakken koste kr 70.- pr elev. Fordi Levanger kommune ikke er med i Rikskonsertordningen, kan vi heller ikke benytte oss atv musikktilbudene i fylkespakken. Dermed betaler vi kr 70.- minus kr 18.- er kr 52.- pr elev.
Det må presiseres at Levanger har søkt om opptak i Rikskonsertordningen igjen og at vi står på venteliste.
Budsjett 2004
Utgifter:
1. Skoleskyss: 65.000.-
2. Kjøp av fylkespakke kr 528.- * 2600 elever 135.000.-
3. Kjøp av kulturtjenester, kunstnere, prosjekt m.v 125.000.-
4. Kompetanseheving 50.000.-
Sum utgifter 375.000.-
Inntekter
Tilskudd fra statsmidler via fylket 50.000.-
Egenandel kommunen 325.000.-
Sum inntekter 375.000.-
Vurdering:
Gjennom L-97 er det slått fast at eleven i grunnskolen skal ha mulighet til å møte både lokal, nasjonal og internasjonal kunst og kultur.
Den kulturelle skolesekken vil bidra til å realisere denne målsettingen.
Som nasjonalt satsingsområde er det naturlig at Levanger følger opp de statlige føringene med tilhørende ressurstildeling.
Den kommunale planen ”Kultursekken” vil bli et nødvendig redskap for gjennomføringen av denne reformen i Levanger og vil bidra til å synliggjøre kommunens ambisjoner og praktiske tiltak.
Det legges inn økonomiske midler i budsjettet for 2004 til gjennomføring av planen.
Planen innpasses i ”Pedagisk plattform” for grunnskolen og i den kommende kulturplanen for Levanger.
19.03.2003 Driftskomité
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
DK-009/03 Vedtak:
Driftskomiteen tar saken til orientering.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL VEDTAK:
Driftskomiteen tar saken til orientering.
Vedlegg:
Ingen
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen.
Saksopplysninger:
Den kulturelle skolesekken er
et nasjonalt utviklingstiltak for mer kunst og kultur i skolen.
Ordningen skal legge til
rette for at elever i grunnskolen lettere får tilgang til, gjør seg kjent med og
får et aktivt og positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag.
Det legges
vekt på bredde i kulturtilbudet: dans, musikk, teater, litteratur, kulturvern,
kulturhistorie, arkitektur, bilde og skulptur m.v
Den kulturelle skolesekken
skal forankres i
L97 (Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen) og er et samarbeidstiltak
mellom Kultur- og kirkedepartementet (KKD)
og Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).
Det skal tilstrebes et likeverdig samarbeid mellom kultur- og skolesektor på
alle nivåer.
Utformingen av Den kulturelle
skolesekken må i første rekke skje lokalt, i den enkelte kommune.
Økonomi og ressurstildeling
Den kulturelle skolesekken er et
nasjonalt satsingsområde med oppstart i 2001 og med en økonomisk opptrappingplan
over flere år (fra tippemidlene)
Den økonomiske opptrappingplanen ser slik ut:
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
12 mill |
12 mill
|
*) 36 mill/60 mill |
120 mill |
160 mill |
*) Kr 36 mill er fordelt til
fylkeskommunene 14.2 2003. Hvordan det resterende beløpet skal fordeles er
foreløpig uklart.
Fordeling til N-Trøndelag fylke er gjennomført
slik;
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
250.000.- |
250.000.- |
1.349.000.- |
|
|
Disse midlene har for 2001 og 2002 gått til fordeling til kommuner/skoler som deltar i ordninga Fra høsten 2003 er det meningen at det fylkeskommunale tilskuddet skal deles mellom tilskudd til en fylkeskommunal turnetjeneste og tilskudd til kommuner.
I 2001 mottok Levanger kommune kr 50.000.- i
tilskudd, i 2002 kr 45.000.-. Levanger kommune har 3 pilotskoler som mottok
det tildelte tilskuddet i 2001.(Skogn u.skole, Nesheim og Levanger skole) For
skoleåret 2002/2003 blir midlene fordelt mellom 6 skoler i kommunen. Det legges
opp til at alle skolene i kommunen skal omfattes at satsinga.
Det er laget en fylkeskommunal plan for den
kulturelle skolesekken, i samarbeid mellom KS, Utdanningsdirektøren og fylkets
kulturetat. De kommuner som skal delta i Den kulturelle skolesekken må ha en
kommunal plan. De kommuner som skal inngå i den kulturelle skolesekken
forplikter seg til å delta i den fylkeskommunale ”turnepakken” som skal bygges
opp i løpet av 2003/2004. I tillegg vil det inngå kommunale opplegg og opplegg
knyttet til den enkelte skole.
Kommunal plan i Levanger. Dette arbeidet er organisert som et prosjekt med følgende styringsgruppe: Hans Jakob Krabset, Odd Håpnes, Oddbjørn Hagen.
Prosjektgruppen består av Astrid Saure, prosjektleder og prosjektdeltakere fra
Levanger Museum, Levanger Bibliotek, Levanger skole, Nesheim skole og Skogn
u,.skole. I praksis deltar også styringsgruppen i utviklingen av planen. Planen
skal sendes ut på høring 1. april og det planlegges politisk behandling i løpet
av juni
2003.
Vurdering:
Gjennom L-97 er det slått fast at elevene i
grunnskolen i Levanger kommune skal ha sjansen til å møte både lokal, nasjonal
og internasjonal kultur. Dette skal skje gjennom opplæring og egenaktivitet,
arena for unge utøvere, møte med kultur og utøver på et høgt nivå og møte med
”kulturarven”.
Den kulturelle skolesekken vil bidra til å styrke gjennomføringa av L-97.
Som nasjonalt satsingsområde er det viktig at
Levanger kommune følger opp statlige føringar med tilhørende ressurstildeling.
Det vil bli tilført midler til kommunene samtidig som kommunene må forplikte seg
på en egenandel- utregnet pr. elev i grunnskolen. Dette beløpet vil bli tatt
inn i saksframlegget ved politisk behandling av planen.
Det lokale arbeidet med utgangspunkt i L97 er det
viktigste grunnlaget for Den kulturelle skolesekken. Skole og kulturenehten
samarbeider om tilrettelegging og utforming av innholdet. Samarbeid med skoler
og med lag og foreninger ivaretas på en god måte gjennom prosjektgruppas
sammensetning og gjennom møter med alle lærerråd ved skolene i Levanger. I
tillegg sendes dokumentet ut på høring før sluttbehandling.
Planen for den kulturelle skolesekken vil får god forankring i det kommunale plansystemet. Satsinga vil inngå som del av den faglig plattform for skolene i Levanger. Planen vil bli en del av den kommende kulturplanen for Levanger (oppstart vår 2003)
<< sakliste
| vedtak
<<
| >>
^